Help Jerke met het behouden van de Nil Desperandum
Corona treft de hele sector, elke ondernemer. Hoe groot de schade is die elke schipper afzonderlijk oploopt wordt grotendeels door toevalligheden bepaald: de markt waarvan men afhankelijk is bijvoorbeeld, de bankcaire druk, de verplichting aan crowdfunders, de fysieke mogelijkheden van het schip, de leeftijd van het schip of wanneer het bedrijf gestart is en natuurlijk de hoogte van de ontvangen overheidssteun.
De overheid heeft veel schippers goed bijgestaan om iets van de schade te verzachten, maar de hulpregelingen die zijn opgetuigd zijn nogal arbitrair in hun keuzes en rigide in hun vorm. Er zijn collega's die níet goed geholpen zijn, zoals Jerke, en als starter wordt gezien en geen gebruik mogen maken van de gegevens van de vorige eigenaar. Jerke wil nu een proces gaan voeren tegen deze beslissing en zal de ontvangen donaties hiervoor gaan gebruiken. Lees hieronder meer over zijn situatie.
Wil je Jerke ondersteunen om deze rechtszaak te kunnen voeren? De gegevens om een donatie te doen vind je onderaan deze pagina.
Jerke van As, Nil Desperandum
Ik ben Jerke, 23 jaar en de trotse eigenaar van de Nil Desperandum (lat. Wanhoop niet). Ik ben geboren en opgegroeid in Makkum. Vanaf dat ik 12 jaar oud was ging ik ’s middags na school naar de haven om de touwtjes van de binnenkomende charterschepen aan te pakken. In de weekenden in de winter ging ik op de schepen die er lagen helpen met klussen.
Vanaf mijn 16e jaar begon ik met maten. Vaak mocht ik in mijn vakanties wel mee met verschillende schippers. In 2018 ben ik begonnen met werken aan boord van de Nil Desperandum. Na twee jaar als maat op het schip gevaren te hebben was het eindelijk zo ver en kon ik het schip overnemen.
Na 125 jaar ben ik nu de 12e trotse eigenaar!
De Nil Desperandum is gebouwd in 1894 bij Duijvendijk in Papendrecht. Origineel gebouwd als twee-master, zonder motor, om vracht te varen. In de jaren 50 is de tuigage eraf gehaald en is er een motor in het schip gezet.
In 1993 is het schip uit de vrachtvaart gehaald en is het schip omgebouwd als zeilcharterschip op de scheepswerf de Ommekeer in Bolsward. Het schip heeft een prachtige romp, unieke uitstraling en van binnen ziet het er authentiek uit. Ik ben er erg trots op!
Vorig jaar heb ik een donatie-actie opgezet voor financiële steun voor het schip. Dit met een groot succes! Hierdoor heb ik een hoop rust gekregen, kon ik aan het schip blijven werken en kon ik de bank blijven betalen.
Doordat ik volgens de overheid een ‘starter’ ben, heb ik weinig tot geen steun gekregen uit de regelingen zoals de TVL. Op het moment dat de speciale financiële steun vanuit de overheid voor de vloot kwam, had ik verwacht hier aanspraak op te kunnen maken. Maar omdat ik geen omzetcijfers van mijn onderneming van 2019 heb, maak ik geen kans op steun.
Inmiddels heb ik bezwaar gemaakt tegen dit besluit en een hoorzitting gehad met het RVO. Dit alles zonder succes. Het volgende plan is om naar de rechter te gaan en dit voor te leggen. De donaties die ik hier ontvang, ga ik gebruiken om de kosten van dit proces te betalen en om het schip te blijven onderhouden.
Dankjewel!
Donatie informatie: