Als een Binnenvaartcertificaat verloopt, verliest het schip de overgangsbepalingen
En de vraag is of we dat niet graag anders zouden willen zien
In Europa wordt nagedacht over harmonisering van overgangstermijnen. Een spannend onderwerp voor onze vloot. Onderdeel van die discussie, de eerste stap, is wanneer men het recht op overgangstermijnen zou moeten verliezen. Daar gaan de onderstaande vragen over. Zij zijn voorbereid door het IWT en de BBZ heeft het kort samengevat. De BBZ en de andere branche organisaties verzamelen de input om vervolgens met een gezamenlijk standpunt de dscussie te voeren in Straatsburg. Het goede nieuws is dat Nederland ongeveer de strengste regels heeft op dit vlak en dat het dus alleen maar beter kan worden.
De afgelopen maanden heeft een aantal delegaties zich gebogen over het vraagstuk van de ononderbroken geldigheid van certificaten. Voor de binnenvaart is dit een belangrijk onderwerp. Er zijn namelijk verschillende varianten denkbaar met ieder verschillende consequenties. In bijgevoegde document CESNI/PT (21) 14 rev. 1 zijn verschillende opties uitgewerkt en zijn van alle opties de argumenten pro en contra geformuleerd, evenals de juridische consequenties. We vragen jouw mening over de opties 2, 4 en 5.
Welke heeft de voorkeur en waarom?